بشور
بشور
بررسی انواع دسته بندی فرش دستباف

بررسی انواع دسته بندی فرش دستباف

دسته بندی فرش دستباف

فرش دستباف از جمله شاهکارهای هنری است که به واسطه خلاقیت، ذوق و هنر دست انسان بافته می شود و در جهان طرفداران بیشماری دارد. صنعت فرش و قالی در واقع یک هنر قدیمی است که با ابزارهای ابتدایی توسط انسان های اولیه ابداع شد و با گذشت زمان طی تغییر و تحولات گسترده مواد اولیه و سلیقه و فرهنگ انسان ها به تدریج تغییر یافت و به شکل یک صنعت گسترده و پرطرفدار در جهان حاضر تبدیل شد. امروزه انواع فرش و قالی علاوه بر هنر و خلاقیت دست انسان، توسط دستگاه ها و ماشین آلات مخصوص نیز طراحی و تولید می گردد؛ اما با تمام طراحی های انجام شده هنوز هم فرش دستباف جزء پرطرفدارترین صنایع دستی بشر در جهان شناخته می شود.

استفاده از فرش و قالی در آغاز زندگی انسان ها بیشتر جنبه تامین رفاه زندگی بشر را داشت، یعنی انسان از این پوشش برای ایجاد یک محیط گرم و نرم برای استراحت استفاده می کرد؛ اما در دنیای امروز با تغییر شیوه زندگی بشر استفاده از فرش و قالی بیشتر جنبه زینتی در منزل را دارد و از این رو افراد در زمان خرید فرش با بررسی انواع طرح ها و نقشه های هنری فرش سعی دارند، کاری را انتخاب کنند که متناسب با دکور و دیزاین محیط منزل طراحی شده و هماهنگ می باشد.

بررسی انواع دسته بندی فرش دستباف

در میان تمامی طراحی های انجام شده با توجه به اصالت هنر فرش و قالی استفاده از فرش های دستباف در دکور و دیزاین محیط های مختلف جنبه کلاسیک داشته و اغلب افراد برای جلوه بیشتر سعی می کنند از این نوع فرش حتما در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنند؛ اما فراموش نکنید که با وجود تمام زیبایی های فرش دستباف، این فرش به قیمت های بالایی در بازار به فروش می رسد و لذا لازم است در هنگام خرید نهایت دقت را داشته باشید تا همواره با کیفیت ترین کار را با قیمت مناسب خریداری کنید.

1  انواع فرش دستباف

فرش دستباف با توجه به نوع سبک، جنس مواد اولیه، رنگ، محل بافت فرش و اندازه آن معمولا به انواع مختلفی دسته بندی می شود که شما با شناخت انواع آن می توانید در زمان خرید فرش، فرشی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز و سلیقه شما بافته شده است. در ادامه به منظور آشنایی با انواع فرش دستباف، دسته بندی های مختلف این شاهکار هنری را معرفی می کنیم.

بررسی انواع دسته بندی فرش دستباف

معرفی انواع دسته بندی فرش دستباف

در صنعت فرش و قالی کارشناسان و متخصصین این صنعت فرش دستباف را بر اساس ویژگی ها و مشخصات منحصر به فرد آن به انواع مختلفی دسته بندی می کنند که بهتر است در زمان خرید با انواع این دسته بندی ها آشنا باشید تا با اصطلاحات رایج فروشندگان در هنگام خرید، دچار سردرگمی نشوید.

به طور کلی در صنعت فرش انواع دسته بندی های فرش های دستباف را بر اساس سبک بافت فرش، محل بافت آن، رنگ و نقش فرش، اندازه و نوع مواد اولیه به کار رفته در فرش انجام می دهند که البته هر یک از این دسته بندی ها ویژگی ها و مشخصات مهمی از فرش را بیان می کند. بنابراین برای آشنایی با ویژگی های فرش دستباف بهتر است با دسته بندی های آن آشنا شوید، به همین منظور در ادامه انواع دسته بندی فرش های دستباف را به تفکیک معرفی می کنیم:

2  دسته بندی انواع فرش دستباف

  • سبک محلی

فرش دستباف را از نظر سبک محل بافت آن به سه دسته مهم تقسیم بندی می کنند:

  • فرش شهری: فرش دستباف شهری که بر اساس نقش های از پیش طراحی شده بافته می شود و ظرافت و زیبایی بیشتری دارد. این نوع فرش را با توجه به آنکه در کارگاه های بزرگ فرش بافی و توسط شهرنشینان می بافند، تحت عنوان فرش دستباف شهری معرفی می کنند.
  • فرش روستایی: فرش روستایی توسط روستانشینان با نقش های ذهنی انسان بافته می شود، در واقع در این روش هیچ نقشه طراحی شده ای وجود ندارد و لذا ظرافت کمتری در طراحی فرش به کار رفته است. فرش روستایی معمولا در اندازه های کوچک بافته می شود.
  • فرش عشایری: نقش و طراحی این فرش برگرفته از هنر و فرهنگ عشایر می باشد، یعنی با بررسی نقشه فرش به خوبی می توانید فرهنگ و شیوه زندگی عشایر را درک کنید. فرش عشایری توسط عشایر بافته شده و به نسبت فرش شهری و روستایی بافت زمخت تری دارد.
  • جنس مواد اولیه

فرش دستباف را بر اساس جنس مواد اولیه به انواع مختلفی دسته بندی می کنند که از جمله آن ها می توان به فرش های پشمی، چله پشم، تمام پشم، زربفت، ابریشمی، گل ابریشمی، کرکی و … اشاره کرد. در واقع تفاوت در انواع مختلف این دسته بندی به مواد اولیه ای بستگی دارد که در تارو پود فرش و قسمت های مختلف آن به کار رفته است که در این میان فرش های زربفت از تار و پود طلا تشکیل شده و نسبت به سایر فرش ها گرانبهاتر می باشند.

3  جنس فرش

  • نوع بافت

فرش های دستباف را معمولا با سه شیوه می بافند و از این رو در انواع دسته بندی ها فرش دستباف را به سه دسته فرش نیم لول، تمام لول و لول (تخت) تقسیم می کنند. در هر روش فرش با هنر و خلاقیت انسان بافته می شد؛ اما نوع بافت از نظر تعداد گره ها و شیوه بافت با یکدیگر متفاوت می باشد.

بررسی انواع دسته بندی فرش دستباف

  • شکل و اندازه فرش

یکی دیگر از دسته بندی های انجام شده بر اساس شکل و اندازه فرش مشخص می شود که به لحاظ شکل هندسی انواع فرش دستباف را در شکل های دایره ای، مستطیلی، مربع و بیضی می توانید در بازار بیابید که البته هر یک از انواع این مدل ها از نظر حجم و نوع بافت نیز می توانند با یکدیگر متفاوت باشند؛ اما از نظر اندازه معمولا با دسته بندی های بیشتری مواجه هستیم که از جمله رایج ترین این مدل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پادری
  • دورنما
  • پشتی
  • خرسک
  • رومبلی
  • زین پوش
  • زرع و نیم
  • دوذرعی
  • سجاده ای
  • قالیچه

بررسی انواع دسته بندی فرش دستباف

در حالت کلی تر فرش دستباف را با دسته بندی های مختلف می توانید در بازار مشاهده کنید که هر یک از این دسته بندی ها می تواند بر اساس ویژگی ها و مشخصات ساختاری فرش انجام شده باشد؛ اما در کل آنچه می تواند در انتخاب بهترین و مناسب ترین فرش به شما کمک کند بررسی ویژگی های مختلف فرش بر اساس دسته بندی های فوق می باشد.

دسته بندی فرش دستباف را می توانید بر اساس نوع رنگ فرش، ظرافت بافت آن و تنوع نقش و طرح نیز بررسی کنید که توجه به این موضوعات بیشتر جنبه تزیینی فرش را بررسی کرده و ویژگی های هنری کار را مشخص می کند. بدین ترتیب با راهنمایی کارشناسان و فروشندگان فرش در زمان خرید، حتما ویژگی های مختلف فرش را بررسی کنید تا بتوانید همواره کالای با کیفیت را متناسب با نیاز و سلیقه خود خریداری نمایید.

4  اندازه فرش دستباف

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده تمامی قالیشویی های کشور بر اساس محله با اطلاعات کامل تماس در پلتفرم بشور
اپلیکیشن بشور را نصب کنید...
دانلود مستقیم
دانلود از کافه بازار
یا